Już za dwa tygodnie na salonie samochodowym we Frankfurcie zobaczymy koncepcyjne BMW Vision EfficientDynamics, sportową wizytówkę bawarskiego koncernu, nakreślającą drogę stylistyczną i techniczną przyszłych modeli marki, na której najwyraźniej nie ma miejsca dla samochodów mogących polegać tylko na wyjącym z wytężenia silniku benzynowym, okładającym beztrosko okoliczną przyrodę salwami decybeli i trujących związków z rur wydechowych. Niemiecka jaskółka zwiastująca koniec ery benzyny to wysokoprężna hybryda (Active Hybrid) w przebraniu rasowego coupe 2+2.

BMW Vision EfficientDynamics

BMW twierdzi, iż prace nad samochodem rozpoczęto od czystej kartki papieru, ale nie sposób nie zauważyć licznych, stylistycznych podobieństw do zeszłorocznego BMW M1 Hommage. Sylwetka pojazdu sprawia wrażenie niezwykle lekkiej i delikatnej, a przeszklone na całej powierzchni unoszone do góry drzwi wyglądają w pozycji otwartej niczym skrzydła owaga. Nadwozie z włókien węglowych wyróżnia się współczynnikiem oporu powietrza sięgającym tylko 0,22 (przydały tu się doświadczenia z Formuły 1), a całe auto waży niespełna 1,4 tony.

BMW Vision EfficientDynamics

Sercen BMW Vision EfficientDynamics jest mały, 1,5-litrowy, turbodoładowany silnik Diesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa najnowszej generacji wydzielający 163 KM mocy i 290 Nm momentu obrotowego. Jednostkę umieszczono w pozycji centralnej, a przy każdej z osi znalazły się również silniki elektryczne. Jednostkę z przodu stać maksymalnie na 141 KM i 220 Nm (moc dostarczana w trybie ciągłym sięga 82 KM), a z tyłu na 52 KM (standardowo 34 KM) i 290 Nm. Moc przekazywana jest stale na wszystkie cztery koła.

BMW Vision EfficientDynamics

BMW podaje, iż moc konceptu sięga 356 KM, a moment obrotowy aż 800 Nm. Nie jest to jednak do końca prawdą, ponieważ moc 356 KM jest chwilowa (10 sekund), a w normalnych warunkach auto produkuje jakieś 279 KM (co ciekawe w seryjnym X6 ActiveHybrid z 407-konnym V8 i silnikami elektrycznymi o mocach 91 KM i 86 KM Niemcy nie zapędzają się tak daleko i podają “tylko” 485 KM). Niemniej jednak BMW Vision EfficientDynamics jest w stanie rozpędzić się do setki w 4,8 sekundy i osiągnąć ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 250 km/h – to dokłatnie tyle samo, co w BMW M3!

BMW Vision EfficientDynamics

BMW M3 potrzebuje jednak średnio 12,4 litrów paliwa na 100 kilometrów, a koncept zaledwie 3,78! Możliwa jest również jazda bez angażowania Diesla – na samych silnikach elektrycznych auto jest w stanie pokonać do 50 km. Emisja dwutlenku węgla sięga tu tylko 99 g/km – M3 wydala prawie trzy razy więcej. Na papierze wszystkie wyniki wyglądają rewelacyjne.

BMW Vision EfficientDynamics

Układy ActiveHybrid wejdą lata chwila do sprzedaży w modelach serii BMW X6 i reprezentacyjnych “siódemkach”. W takich wydaniach są jak najbardziej do przyjęcia, ale czy ktoś wyobraża je sobie w samochodach sportowych, w których od zawsze najważniejszą rolę odgrywały niepokorne silniki? Nawet jeśli nie wszystko wskazuje na to, iż i tak musi przygotować się na traumatyczne przeżycia: nad hybrydami pracuje już Porsche i Ferrari, do których wkrótce ma dołączyć Lamborghini; Mercedes-Benz zamierza produkować elektrycznego SLS, a we Frankfurcie prawdopodobnie zobaczymy całkowicie elektryczne Audi R8 ePerformance. Można tak wyliczać jeszcze długo…